קרית חינוך מונטסורי מאמינה בשילוב ימי יער במהלך השגרה שלנו.
איך הלימודים ביער תורמים לילדי הקריה?
שיווי משקל – היכולת של הילד לאזן את עצמו ברמה הפיזית משפיעה גם ברמה הפנימית על התפתחות הילד ומפעילה אצלו גם מערכות כמו מערכת העצבים ולא רק את מערכת השרירים, כשאנחנו נמצאים בחוץ והולכים על קרקע לא מיושרת ומטפסים על עצים המערכות האלה עובדות שעות נוספות מבלי שנשים את תשומת ליבנו על העניין.
מרחב נשימה ומרחב לפעילות – המרחב הטבעי הפנוי מעומס של גירויים מאפשר לילדים את המקום להיכנס עמוק יותר לתוך העשייה שבה הם נמצאים, בין אם זה מעקב אחרי חרקים/ עקבות של בעלי חים, גילוף, בניה, היכרות עם הצומח, כתיבה ועוד ועוד. חשוב להדגיש שגם הצוות נהיה הרבה יותר פנוי משום שהוא לא עסוק בלהפעיל את הילדים אלא הוא נמצא שם על מנת לתמוך בעשייה שלהם, הפניות של הצוות מאפשרת כניסה לרבדים עמוקים יותר של עשייה ולמלאכות מורכבות יותר אשר על מנת ללמד אותם יש צורך בפניות הן מצד הצוות והן מצד הילדים העוסקים במלאכה, דבר נוסף וחשוב לאין שיעור הוא הפניות להיות באמת קשוב לצרכיו של הילד.
כושר גופני ובריאות כללית פיזית ונפשית – כבר בשלב זה של השנה אפשר לראות איך הכושר הגופני והיכולות המוטוריות הקשורות בהליכה על משטחים לא מיושרים השתפרה פלאים. הילדים מהר מאד מגיעים למצב שבו הם מצליחים לגמוע מרחקים אשר לפני חמישה חודשים היו נראים קשים מדי עבורם. הילדים נושמים אויר נקי יותר מאשר האויר שנמצא בחלל סגור.
התמודדות עם פחדים – מאז שהתחלנו מצאנו את עצמנו מלווים ילדים בפחדים אמיתיים שעלו להם מתוך השהייה בחוץ, כמו פחד גבהים או הפחד מלהתלכלך. יש תחושה מאד חזקה של העצמה שאנחנו נפגשים איתה בכל פעם שפחד כזה עולה ואנחנו מלווים את הילד דרכו.
תחושות הצלחה והעצמה – המפגש של הילדים עם הצרכים הבסיסיים של החיים כמו הכנת אוכל או הבאת ציוד, התמודדות עם מזג אויר משתנה, הליכה באזורים יותר מאתגרים שמפגישים את הילד באופן יומיומי עם הצורך להתמודד ומתוך ההתמודדות לגדול. כשאנחנו נמצאים בחוץ האתגרים נמצאים איתנו כל הזמן, מה שמאפשר לילד לפגוש כל הזמן את גבולות היכולת שלו ולאט לאט, בקצב שלו, להצליח להרחיב אותם. אפשר לראות את זה בבירור כשילד מנסה לטפס ללא הצלחה ומבקש עזרה, אני אעדיף לא להרים אותו אל מקום שממנו לא ידע לרדת אלא לתת לו את הזמן להתמודד עם הקושי, ופעם אחרי פעם רואים שלבסוף, די מהר כולם מצליחים ועם ההצלחה מגיעה תחושת הצלחה מרגשת.
זמן לעצמם – בהמשך למה שנאמר קודם לכן על היתרונות של המרחב הפתוח ראוי לציין שלילדים יש גם יותר זמן והזדמנות להיות עם עצמם ולזהות את האינדיבידואל שלהם, ביחד עם זה יש להם גם יותר מרחב ושקט למשחקים קבוצתיים במרחב הפתוח, דבר המאפשר עומק באינטראקציה החברתית מתוך פיתוח יכולות חברתיות.
גיבוש – למעשה כשאנחנו נמצאים בחוץ אנחנו נמצאים במרחב נייטרלי אשר לא נבנה במיוחד עבור הילדים או במיוחד עבור המבוגרים, אנחנו למעשה נמצאים באותה סירה ביחד איתם. המצב הזה מאפשר הזדמנות לכולנו להיות בחוויה שאנחנו סומכים אחד על השני יותר וזה זמן למידה של ערכים וגיבוש!
בנוסף לימי היער, בתוך קריית החינוך יש גינות מיוחדות לילדים שאותן הם מטפחים לאורך כל השנה, שותלים, משקים ודואגים לכל חלק על מנת לדאוג לגידול של הגינות שלהם.